Monday, April 9

'lazatnya' mengumpat


Assalamualaikum w.b.t




Dalam kekusyukkan SKL pong pang pong pang  mengata, mengutuk dengan lazatnya sorang manusia dalam akhbar hari nih
Ada saja langau datang menganggu

Si abang tua     :hoih..mengumpat!
Si pengumpat : megumpat orang suka menganiaya manusia lain tak pa
Si abang tua    : mana hang belajaq tuh?
Si pengumpat : buku ayah….(tak sempat nak habiskan ayat)
Si abang tua    : buku "mengumpat yang dicela dan diharuskan"? Tak payahla baca buku-buku, hang tu muda lagi nak baca dan faham  buku-buku macam tuh
Si pengumpat  : apsal pulak..nak tambah ilmu saja kannn..?
Si abang tua     : pegang apa yang Al-Quran tu kata dahla..
Si pengumpat  :alah….lagipun kita kata menda betul, memang betul pun dia……….(ayat terpaksa disunting)
Si abang tua     : huh! Benda betul tulah mengata, benda tak betul tu fitnah. ( dan ayat abang seterusnya terpaksa jugak disunting)
Si pengumpat  : (disebabkan tak maw mengaku diri  sendiri salah dan kalah dalam perdebatan) alah..mana ada manusia yang tak pernah mengumpat pun. Semua mengumpat  apa? Tak ada manusianya yang sempurna. Abang sendirik pun pernah mengumpat kannnnnn….??
Si abang tua     : u are the loser

 kepala yang tertunduk mebaca  akhbar  terus terlipat maut tengok abang. I'm  the loser? Apsal pulak..

Abang yang meluru masuk ke bilik terus dikejar sebab nak taw apa maksudnya. Tapi pertanyaan SKL langsung tak dijawab.sadis betul.

Di sebabkan perbualan yang tergantung tadi SKL buat kesimpulan sendiri,
Setelah beberapa  detik bermuhasabah diri baru skl faham

Orang yang loser saja yang akan cakap apa yang skl dah luahkan. Tak maw hanya diri sendiri yang salah
mulalah nak kaitkan dengan  manusia lain. Bila diri sendiri silap, mulalah nak cakap tak ada satu pun manusia yang tak terlepas daripada buat kesilapan. Bila dah terlanjur buat dosa , mulalah nak cakap tak ada satu pun manusia yang sempurna.  Yup, memang itulah yang sebetulnya. Tapi jangan kaitkan hakikat tersebut untuk menutup kesalahan sendiri. Mengakui dan membaiki kesilapan sendiri adalah yang  sebaiknya.


Disebabkan peristiwa ni skl teringat satu ayat yang ada tulis dalam sebuah novel

"ada setengah manusia bila dah ada ilmu agama sedikit dah rasa macam diri tu lebih banyak ilmu agamanya daripada orang lain. Bila dah baca kitab-kitab  agama sedikit saja dah rasa yang diri yang diri layak nak berdebat tentang agama. Bila dah dapat ijazah  dalam bidang agama saja dah mengaku dirinya lebih tinggi agamanya berbanding para ulama yang lain"

Dan ayat nih bebetul asyik terngiang-ngiang kat telinga macam nak perli saja gayanya. Aduss..!


17 comments:

NAL said...

no body perfect la..
mcm NAL pernah tulis dlm entri la,
sapa cakap ustaz tak pernah buat dosa & etc..
nak menegur pun ada caranya, bukan main tegur pun..
i'm wondering siapa org tu SKL ?

si kiut lavender said...

NAL:

hahahah.....tak payah amek tawla....kena cover sket kang tak memasal kena hack plak blog skl nih kang..:)

ctk said...

betul tu, nk mengata org, tgk diri tu dulu perfect ke x :)

✽ ⓔ ⓔ ⓘ ⓨ ⓢ ⓢ ✽ said...

lazat mengumpat tu, sebab ada secret recepi dari syaitan, perasa khas yang membuatkan rasa manis je bila mengeluarkan kata-kata tu... na'uzubillah... huhu

Sarah Mohd Saleh said...

hehe....biasa lahh manusia kan,rse diri tuh dah cukup bagus,opkos nak gebang ilmu pe yg die ade

si kiut lavender said...

ctk:

ahahha....terkena kat dirik sendirik dowh...:)

si kiut lavender said...

eiyss:

itulah kan..perasanya kalah ajinomoto..mulut pun gatai ja nak ngata sesedap mulut..huhuhu

si kiut lavender said...

sarah:



hahah...harap2 skl xbuat prangai huduh tu dah pasni....:D

Cha_Haya said...

nak mengumpat boleh! tpi kena ikut bagaimana yg dbenarkan dlm islam.. ^^

aReLaN said...

uishhh...mengumpat memang syok tapi saham dia pon sama syok jugak la kn.hmmmm

Boni JLL3 said...

jangan mengumpat.. mengata depan2 lagi best. hehehehe..

Jay Joseph ^^ said...

lavender...oh lavender.....harumnye blog ni..^^ hehe
hye dtg nk terjah entri cik bunga...
hehe
xsmua benda kt dunia ni sempurna,....
tp perlu ada kesungguhan dlm memperbaiki diri...kan? huhu...
semburlah wangian2 supaya xla tension sgt..^^

si kiut lavender said...

chahaya:

hahha...lebey bek mendiamkan diri kowt..takut org len salah faham..:)

si kiut lavender said...

arelan:

kita kan memang suka wat saham dosa..hehehehe

si kiut lavender said...

boni:

kang mengata depan dya sembelih plak..0_o

si kiut lavender said...

jay:

hahha...wangilah sgt..:)

ye2..perbaiki diri supya dpat jadi org yg lebih baek utk masa dpan kan...:)

Braizymaag said...

hehe....biasa lahh manusia kan,rse diri tuh dah cukup bagus,opkos nak gebang ilmu pe yg die ade