Friday, April 20

3 nyawa ditarik


Assalamualaikum w.b.t


setiap kali ada kematian kat kampung skl mesti gendang di masjid akan di palu
ikut cakap orang kampung
kalau gendang tuh dipalu bermakna gendang tuh akan cari lagi dua nyawa dalam masa terdekat
kemudian bila habis tiga nyawa diambil dalam satu-satu kampung tuh
kematian di kampung lain pula akan diambil

disebabkan itu ada setengah orang kampung bantah
jangan dipalu gendang tuh
takut mungkin..


selama nih skl tak pernah sedar + tak perasan pun semua menda nih
sampai akak bagitau pasal hal nih
semuanya gara- gara jumaat lepas ada satu kematian 
dan akak cakap dua nyawa akan menyusul
pelik tapi skl tak percaya semua tuh

sampailah keesokkan harinya
iaitu hari sabtu ada lagi kematian yang berlaku
dan gendang tuh dipalu lagi

dan melengkapkan tiga kematian adalah kelmarin(rabu)
tak sampai tujuh hari
ada tiga kematian
menakutkan.. 


dua daripadanya meninggal dalam kedaan yang menyedihkan
tak tersanggup telinga nih nak dengar apa yang orang sekeliling 
rasa macam nak tutup saja mulut orang-orang yang sibuk mengatakan itu ini tentang arwah
tapi diharapkan apa yang dikatakan  boleh menyedarkan manusia yang masih hidup
sentiasa ingat mati dan nikmat untuk bernafas tuh Allah boleh ambil bila-bila masa saja

3 kematian dah berlalu
mungkin selepas nih kita pula yang meyusul..

p/s: bab tiga nyawa ditarik tuh mungkin kebetulan saja..jangan percaya pulak
semua tuh kuasa Allah..Allah lebih mengetahui segalanya...:)


24 comments:

NAL said...

NAL tak pernah tahu pun tapi semuanya kuasa Allah..pasal yang mengutuk itu ini tentang arwah tu memang sentiasa berlaku..stigma masyarakat kita memang sebegitu..apa2 pun harap2 kita tidak termasuk dlm golongan tersebut..nice sharing

lisa said...

lisa tertanya-tanya memang kebetulan ke lepas satu kematian, dua lagi menyusul?
Kalau percaya, takut khurafat.
Leave it to Allah. :)

si kiut lavender said...

nal:

minta dijauhkanlah kita tak termasuk dalam golongan macam tuh

si kiut lavender said...

lisa:

eh..jgn percayalah..mungkin kebetulan ja tuh..

kuasa Allah ita tak taw...

besalah tanggapan org kampung dulu2

uncHa said...

hee nice :)

Haruno Hana 하나 said...

jangan percaya.. mungkin kebetulan.. ajal maut di tgn Allah.. Dia yg menentukan semuanya.. kang percaya jatuh hukum syirik sbb seakan-akan percaya gendang tu berkuasa menarik nyawa... :)

9n0L4 said...

yg pasti, setiap hari pasti ade yg tinggalkan dunie, dan ada yg dilahirkan ke dunie. ;)

si kiut lavender said...

haruna:

itulah...harap adalah org baca note bawah tuh..

xmemasal sesatkan orh lak..wuwuwuuw

si kiut lavender said...

9nil4:

itu sudah semestinya..:)

✽ ⓔ ⓔ ⓘ ⓨ ⓢ ⓢ ✽ said...

ketentuan, bukan badi atau apa saja yang orang kata2 tu... mati itu pasti... kita ja yang xtau bila akan dipanggil... moga mati kita dalam husnul khotimahkan...amin

EyA edamanhatiku said...

xbole pcaya rasanya...tapi smua orang pasti mati jadi berita kematian perlu disebarkan bagi mengingatkan yang masih hidup agar sentiasa bersedia..ajal maut kn xdpat di duga

si kiut lavender said...

eiyss:

tanggapan masyarakat kampung memang pelik2..

klau percaya rosak akidah

si kiut lavender said...

eya:

yup..memang sah2 tak boleh percaya

harap kita mati dgn beriman kepdaNya

Cha_Haya said...

err seram jgk bce... tanggapan mcm tu mmg xboleh percaya. semuanya ketentuan Allah kan..

selama ni xpenah dgr jg prkara mcm ni.. nice sharing..

dwaty said...

hanya ALLAH yang tahu...

kita yang hidup ni... kena sentiasa beringat... kita juga akan menyusul...

salam kenal...

Teenager Housemaid said...

betull..ajal maut di tangan Allah..:)
mungkin dah sampai waktu mereka..:)

Nur Najwa Bt Ibnu Pajar said...

mmmmm...

si kiut lavender said...

cha_haya:

ye2...xboleh percaya

tanggapan nih mungkin sengaja nak diadakan utk menyedarkan masyarakatnya

si kiut lavender said...

dwaty:
moga kita mati dalam keadaan yg baik..amin

si kiut lavender said...

teenager:

ha'ah..sapalah kita utk menyoalnya kan..:)

si kiut lavender said...

najwa:

speechless?hihihi

lynn kamarul said...

mama lynn tak penah dgr lak tentang 3 kematian ni. mungkin juga kebetulan. susah nak komen kan, apa pun Allah tu dah tentukan bila ajal kita dicabut. sama2 lengkapkan diri utk dijadikan bekalan ke akhirat kelak

Fahz said...

semoga mereka2 yang telah kembali ke Rahmatullah dicucuri rahmat dan ditempatkan dikalangan org yang beriman...amin..

nasir hamzah said...

mudah2han kematian kita dalam husnul hatimah...