Saturday, March 3

Terima Kasih!


Assalamualaikum w.b.t



dua patah kata tentang "terima kasih"
bukan nak ulas pasal 'terima kasih'

tapi,kejadian hari nih SKL terasa bangga sesangat.
ok,sebelum nak cerita panjang-panjang
biar SKL bagitaw dulu yang sekarang  nih SKL kerja kat kedai souvenier 
jadi,memang banyakla pelancong datang tak kira dalam atau luar
sebab kedai nih terletak kat kawasan perlacongan

dan, hari nih SKL ada terima pelancong asing untuk kesekian kalinya
selesai memebeli 4 bijik toys angry bird
anak sulung pasangan suami isteri tuh kalau tengok ketinggian mungkin
dalam umur 6-7 tahun say "terima kasih,kakak"

wohho,,,tercengang 7 saat
dan parent budak tu pun tersenyum sampai nampak gigi
tak tawla sama ada dioran tersenyum sebab bangga anak diorang tuh dapat ucap perkataan tu
atau,
tersenyum sebab tengok muka SKL yang terkwzut tahap cipanzi..ehhe

bangga owt tengok orang asing dengan penuh semangat ucapkan dua perkataan tuh
kalau  bangsa sendiri yang mai ke kedai SKL 
bukan nak cakap semua tapi adalah segelintir tuh
entahla..rasa berat kowt ungkapan tuh

walaupun SKL sendiri yang ucap 'terima kasih'
tapi nak dengar balasan "sama-sama" pun susah
bukannya suruh ucap "kasih diterima" poong

orang berbudi kita berbahasa
kita berbudi orang tak berbahasa boleh tersentap hati taw..:D


37 comments:

syafiqakarim said...

susah nak jumpa org yg boleh berbahasa dan berbudi dengan semua.

aReLaN said...

bukan susah pon nak cakap time kasih tapi tak tau la kenapa ramai yang memang berat mulut nak ucap kan.hmmm

NAL said...

perkataan tu merupakan satu perkataan yg susah utk org kita sebut..NAL pun dah alami benda ni masa tolong makcik kat pasar malam :)

EyA edamanhatiku said...

xsusalaa eya slalu ucap p mang ada org brat nk ucap coz maybe xd biasakan dr kecil..ngok plancong asing pn ucap makace in malay..malula kita xucap kn..sejuk ati lao org ucap makace ngan kita ne

El-Janna said...

hmm nak jumpa gak org tuh

aRa ❤ aFiq™ said...

budi bahasa budaya kita :)

✽ ⓔ ⓔ ⓘ ⓨ ⓢ ⓢ ✽ said...

indahnya sebuah ucapan terima kasih...

yusuflaili(Goku) said...

salam;
Sbbnya selalu tak ambil perhatian bila subjek moral masa sekolah..dulu masa saya tatarakyat atau kajian tempatan..

LadyBird said...

walaupun simple.. tp amat bermakna :D

Fuhpixel said...

ungkaplah.. tak susah pun nak ungkap.. tapi ia memberi banyak makna

EyqaLuvender said...

kasih diterima..hehehe
simple words but could give us a big satisfaction :)

Miss Purple Ungu said...

bagusnya anak pelancong tu
kecik2 lg dah pandai bhsa melayu ;)

O CIKTEDDY said...

wah..kalo cik,cik bg kiss skit.haha


pss::sorry,lame x singgah..busy.huk3

si kiut lavender said...

iqa:

susah nak jumpa tulah kita kena cuba dgn sepayahnya utk jadi slah satu dri mereka yg berbudi bahasa

si kiut lavender said...

arelan:

berat nak cakap yg tuh,,tapi nak cakap love you love me cepat lak ucap kan..hehehehe

si kiut lavender said...

NAL:

yea...ntahla,,apa dah jadik dgn rakyat kita

konon negara nih kaya dgn budi bahasa....huhuhu

si kiut lavender said...

eya:
yup...sejuk hati...

yelah,,itukan tanda dorang hargai hasil kerja kita

si kiut lavender said...

el-janna:

haha...arap kamu dpat jumpa

si kiut lavender said...

ara fiq:

hehhe....nyanyi atau hanya sekadar sebut je tuh


bersamalah kita amalkannnya..>:D

si kiut lavender said...

eiyss:

memang indah,tapi berapa kerat ja yg taw..>:)

si kiut lavender said...

eiyss:

memang indah,tapi berapa kerat ja yg taw..>:)

si kiut lavender said...

yusuf:

wkmslam...

dah byk jelah...kat skolah ada,,,,kay TV pun byk kempen sal budi bahasa nih..tapi,,haish...kuciwa deyh

si kiut lavender said...

ladybird::

ye....simple..tapi sgt terkesan maknanya

si kiut lavender said...

eyqa:

satu kepuasan yg besar...hurm..
boleh dikatakan.....kikiki

Boni JLL3 said...

orang kita ni banyaknya yang sombong.cuba ikut perangai si husin tu haa..hensem, taf plak tu..

Teenager Housemaid said...

budi bahasa budaya kita..:D

budakijaupendek said...

wah pandai budak tu.
paling tidak mahu belajar ^^
put u in my bloglist ^^

aiman fanboy k-pop said...

dahlah warga asing...
reti plak cakap bhasa melayu...org putih ke skl??
huuhuu...org
kita plak yg ketandusan budi bahasa...errmmmm

budak penjara said...

tym kcik mmg la selalu ucap time kasih..dh besar nanti..haahaha

ctk said...

wah..bgusnyer bdk tuh....mak bapak dia ajar dr kecik ler tu...hehehe

si kiut lavender said...

boni:

husin?/ish sapa plak dah..huhuhu

si kiut lavender said...

teenager:

hanya disebut tak dipraktikkan

si kiut lavender said...

aiman:

haha..lupa plak nak mention..org putih..:)

si kiut lavender said...

budakhijau.:

already put you on my cinderella moden..:)

si kiut lavender said...

budak penjara:

besaq nanti tatawla nak komen apa..:)

si kiut lavender said...

ctk:

itulah..bangga kan...?:D

Dan said...

ctk: itulah..bangga kan...?:D