Saturday, August 6

konsep 9119


Assalamualaikum w.b.t
salam bahagia buat anda..
hi onion head


tidak lama dahulu: tgh cikgu syok2 ngajar kami tetiba saja dia buat iklan 
sal masalah remaja yg makin membimbangkan kini..
katanya dia..
gejala sosial yg melibatkan maruah perempuan hilang ni berpunca daripada lelaki(kesian boy an)
mana taknya..
sudah tertulis lelaki sebagai pemimpin..
perlu memimpin kaum yang lemah ke jalan yg lurus 
bukannya membengkokkan lagi jalan yg sudah sedia bengkoknya
even perempuan tuh datang menggoda atau datang menggedik ka mai terhegeh2 ka sepatutnya kaum adam yang sebagai pemimpin nih pimpin mereka bukannya terikut ikut dengan nafsu mereka..
kalau tidak kenapa Tuhan bagi kamu 9 akal wahai lelaki 
(tanya cikgu kat lelaki kelas kami yg kini hanya ada enam org saja,)
xpatut kamu memperbodohkan perempuan yang ada 1 akal ni taw...
(sambil megeluh cikgu sambung balik P&P kami)..

dalam saia punya hati "alangkah seronoknya dunia kalau semua lelaki tahu perempuan tercipta dari tulang rusuk Adam"

ok, itu adalah guru kelas saia punya cerita yang meyalahkan lelaki saja..
sampailah satu peristiwa 
kat dewan makan(ngah hadiri kem kepimpinan pengawas)
saia n da geng didatangi oleh cekgu kaunseling..
dalam hati dah dapat mengagak yg bakal keluar dari mulutnya tuh..
tak habes2 nak cakap kebodohan wanita yang sanggup memperjudikan diri utk lelaki..
(ok, secara jujur..saia  tak suka sama ini punya cekgu ma..naseb bek dah pindah..aman skit telinga kami)
dia dtg dengan senyuman yg kononnya manis kemudian usik2 kawan saya yg sedang hangat bercinta dengan boynya..
dan secara tetiba dia pun cakaplah sal benda lah nih..
membuatkan selera makan saia terbantut seketika..
ada ker patut cakap perempuan bodoh..
siap bagi contoh agy..
kat dalam video klip blablabla tuh
asyik tunjuk muka perempuan yang bodoh
yg menundukkan nafsu mereka kepada lelaki semata2..
nak bidas cakap kang dilabel kurang ajar plak
disebabkan xtahan saia pun gtaw lah apa yg telah cekgu yg first nuh gtaw kat dya..
apa gunanya ada 9 akal tapi tak mampu langsung nak tundukkan satu nafsu yang ada dalam diri

dan aq mendapat bidasan yg xberapa kawnya
katanya  tak semestinya semua 9 akal tuh akal yang positif
kamu kena pegang konsep 9119(perempuan 9 nafsu 1 akal lelaki 9 akal 1 nafsu)
suasana agak tegang sikitla masa nih..
dan dengan hampehnya mulut yang berinsurans n tak sayang tuannya nih menjawab..
"kalau cekgu boleh suruh saya pegang konsep 9119 tuh cikgu pun kena pegang gak kata2 saya yang lelaki tuh adalah seorang pemimpin dan sepatutnya memimpin kaum yang lemah bukannya terus menerus memperbodohkan mereka..cikgu pun xsepatutnya asyik cakap perempuan bodoh saja...cikgu kena taw org yg lahirkan cikgu itu perempuan dan tunang cikgu jugax perempuan..kalau mereka dengar apa yg cikgu cakap kat kami terguris hatiu mereka taw" dan aq pun terus blah...

ok..memang saia ingat dialog tuh sebabnya kengkawan saja2 gedikwat rewind apa yg aq cakap..
ada yg cakap
"gila si0ot owt xbawak handphone kat dewan makan tuh tdi, law x mawnya aq rakam lepas tuh bluetooth kat cekgu tuh,, biaq pasni dya xdalah sesuka hati nak cakap perempuan bodoh"
tapi ada gak org mai cakap kat aq
"wah!kuang ajaqnya hang..walau macam mana pun dia, dia tetap cikgu hang taw"
tapi berbaloi ka kalau nak respect kat seseorang yang selalu nak menindas perempuan..
dia berkerjaya sebagai seorang guru..
cikgu kaunseling lak tuh...
haish..entahlah,,kekadang tu bersalah ada..tapi tup2 dengar dia berpindah pada minggu2 seterusnya

kalau diikutkan rasa marah memang membuatkan kita jadi teruk kan?
nak g minx maaf tapi ego telah berjaya mengawal segalanya


kalau ikut jangkaan saia 
dalam masalah remaja kini ikut peratusannya

30% berpunca daripada lelaki
sebabnya..kalau dya masih sedar dia seorang lelaki Islam bukannya Melayu semata2 dia akan faham

20% dari perempuan
memanglah wanita ini seorang yang lemah jiwanya
tapi xperlulah terlalu melemahkan diri sehingga boleh merendah-rendahkan maruah sendiri,,
tak eloklah
diri kita, kita sendiri yang kawal bukan 9 nafsu tuh
kalau tak kesian dengan diri sendiri tapi tolonglah kesian kan org yang kamu syg atau org yang syg kamu
sebelum melakukan perkara yang boleh mencalarkan maruah diri sendiri

20% lagi berpunca daripada ibu bapa dan keluarga
bohong kalau cakap remaja yg bersalah tidak mendapat didikan agama
kalau macam tidaklah ada ustaz2 yg turut melakukan masalah ini...
apa yg kurang ialah penghayatan agama..
mungkin kurang memahami atau menghayati tentang seksanya azab kubur dan neraka
tentang beratnya hukuman jika melakukan dosa..
mungkin ibu bapa dan keluarga terlepas pandang daripada masalah sebegini dengan mengaggap cukup sekadar memberi didikan agama bukannya bersama2 menghayati agama
ada juga satu fakta yg baru diperoleh yang membuatkan saia sedikit terkejut dimana ada ibu bapa yang hidup dalam dunia yg moden dan kebaratan
ini mungkin kot dorang baru balik dari luar negara 
bila sampai sini..budaya sana dibawa balik ke sini
sampaikan mereka boleh membiarkan anak mereka bersosial dan membuat maksiat di rumah sendiri
sebabnya mereka tidak mahu ketinggalan zaman atau hidup dalam zaman kuno..kononnya
bila dah anak mereka membuat maksiat dan menyebabkan kehamilan
ibu bapa enggan pula menerima anak tersebut disebabkan itu adalah anak hasil perhubungan yang tidak sah dan boleh mencemarkan keturunan mereka
dan bermula dari sinilah masalah pembuangan bayi berlaku

20% adalah dari rakan sebaya yang seangkatan dengannya
disebabkan itulah kamu semua dinasihatkan jauhi orang yg boleh merosakkan kamu
sebab mereka boleh meracuni kamu
dan menyebabkan kamu terpesong...
"kalau kamu berada di tempat yg wangi  tak mustahil kamu akan turut menjadi wangi, apabila kamu berada di tempat yang busuk tak mustahil juga kamu yg wangi boleh menjadi busuk"

10% masyarakat 
ini adalah mungkinlah satu racun dan juga masalah dalam kehidupan kita
apabila seseorang melaukan satu kesalahan 
bukannya nak menasihati mereka
atau membawa mereka kembali
ataupun bagi cahaya kepada mereka
tetapi ada diantara segelintir masyarakat suka membidas mereka
suka menambahkan kegelapan dalam kehidupan mereka menyebabkan mereka terus menerus melakukan perkara tersebut
tercampak terus ke lembah neraka ciptaan manusia
kerana tiada akar yang sudi utk mereka berpaut


wah! 5 isi..
adek2 PMR SPM tak lupa juga STPM
take this note..
leh bawak masuk ke exam karangan Bm...(gelak keji tahap maut)






18 comments:

SyuE said...

setuju! tp part yg akhir tu setuju jgk. ibu bapa yg bole bia ank buat maksiat kat rumah sdiri. sebab dah byk contoh syu jumpe. ;p

si kiut lavender said...

itulah kan..tapi part yg sedihnya ada gak ibu bapa leh swuh anak die buang baby...apa slahnya g antar kat umah anak yatim ke ataupun bgi kat owg yg sudi...sian baby tuh

Pure Mahabbah Fillah said...

assalam..ihii pnjgnya esei dia..

bpa pth perktaan nie..ihihii

murid2..nnt blh tiwu kak ungu wat esei ya..

cgu Ruby bg mrkh lebey2..hihiii

Ungu Violet said...

Assalam lavender yg kiut...

e'eh ade ruby kt atas la...smpai trsasul tulih nama ungu plak yg wat esei...eheheh

esei nih mmg dh trlebey prkataan...hihii..leh dpt 100 markah nih...cgu ruby kt atas up agi 10 mrkah jd 110 mrkah...yihaa

si kiut lavender said...

itulah psai...keliru kowt...lavender n Ungu xlari jauh pun...ahaks...
ni mesty bangun tido teus ngadap lappy...xbasuh muka dlu..ngee~~

Pure Mahabbah Fillah said...

huhuuhuhuhu....

ala22..kantoi d cnie..hihii

korg punya nma nk dkt sma la..huhuuhu

xpa2 korg ska kn..hihiii

si kiut lavender said...

hahaha...suka2....Ugu memang cex suka coz itu satu warna yg unik..kan cikgu ungu an..^^,

Asyieq-iN Rkey said...

mmg bengang dapat cikgu camnie...

mngkin die nak nasehat tapi cara sangat keji..kan?

si kiut lavender said...

itulah..bengang tahap gaban..
tataw camna leh dpat kelulusan jdik cikgu kaunselin uh....

HARITH ISKANDAR said...

boleh diterima.thanks sbb sudi kongsi :)

Pure Mahabbah Fillah said...

hihihiih Ruby poon minat wrna ungu la..ihhiihi

tp lbeh mnat wrna ower n putih..hiihi

Pure Mahabbah Fillah said...

wrna ower lk...silap...wrna owen..ihhii

si kiut lavender said...

harith: sesame.:)

Ruby:ish3...Ruby nih...camna nak ajo bebudax asyik ajo silap ja....ngee~~

Nizam Ijam said...

belum berani nak memegang amanah tu..hu2

Pure Mahabbah Fillah said...

hihihihihi,,,ijam men kasar 2,,uhuhuu

si kiut lavender said...

Nizam : xpalah law xberani belajar jdi berani slow2..

Ruby : dya men kasar ea...xpa2...kita men kasar alek..hee..

wan_murni1991 said...

hohoho..setelah lamaberdiam diri...akk kembali..!!
huhu..serious ! akk sokong la kamo ckp mcm tu kat ckgu tu,
bkn kita xhormat, tapi kata2 seorang pelaja mampu mengajar seorg guru yg berusia.dan yg penting ! guru sentiasa blaja dari muridnya...huhu
emm..yg mslh 9119...cecece..tajukk..hehe
menarik !
emm..sedey bila fkr balik hal lelaki dan ank gadis zmn skg...agaknya adakah masih ramai gadis dan pemuda yg sempurna tgkahnya seperti mana yg Allah dah berikan....

si kiut lavender said...

kak wan: tulah..lama sgguh dia mendiamkan diri..ingatkan kawin x jemput ka...heheh...akak leh sokong...punya kuang ajaq kowt ckap mcam tuh..asa berslah nak g minx maaf tapi ego lebih bijak mengawal diri..hurmm