Friday, February 17

khutbah malam Jumaat


Assalamualaikum w.b.t



"kalau sekiranya Kami turunkan Al-Quran ini kepada sebuah gunung, pasti kamu akan melihatnya tunduk terpecah belah kerana ketakutannya kepada Allah. Dan perumpamaan-perumpamaan itu Kami buat untuk manusia supaya manusia berfikir" (al-Hasyr [59:21]


semua manusia ada akal fikiran,namun sayang..hanya segelintir sahaja yang menggunakannya dengan sebetulnya

""Dialah Allah yang tiada Tuhan selain Dia, Yang Maha Mengetahui yang ghaib dan yang nyata, dialah  Yang pemurah lagi Maha Penyayang" (al-Hasyr [59:22]

kita sebenarnya tahu dan sudah sedia maklum yang Allah Maha Mengetahui, namun masih banyak lagi yang pura-pura tak tahu kemudian banyak buat saham dosa

"Dialah Allah yang tiada Tuhan selain Dia, Raja, Yang Maha suci, Yang Maha Sejahtera, \Yang mengurniakan Keamanan, Yang Maha Memelihara, Yang Maha Perkasa, Yang Maha Kuasa, Yang Maha Memiliki Segala Keagungan, Maha Suci Allah daripada apa yang mereka persekutukan (al-Hasyr) [59:23]

hati yang  buta saja yang gagal melihat, merasai dan menghayati kekuasaan dan keagungan Allah s.w.t

"Dialah Allah Yang Menciptakan, Yang Mengadakan, Yang Membentuk Rupa, Yang Menpunya Asmaul Husna, bertasbih kepadaNya apa yang ada di langit dan dibumi. Dan Dialah Yang Maha Perkasa lagi Maha Bijaksana(al-Hasyr[59:24]

namun, orang yang celik pun kadang-kadang gagal merasai dan menghayati keagunganNya tanpa keizinanNya

:: Guide us to the straight way (al-fatihah:6)::


||heh.sejak bila jadi stok-stok alim pun SKL tataw...||

42 comments:

syafiqakarim said...

betul.byk kufur nikmat yg di agung kan.manusia lumba lumba duniawi.
hmm.muhasabah diri sama sama.

saling nak perbaiki :)

nuruashia said...

nice entry..good info..semoga kite sme2 mnghayati ntk kbahagiaan dunia akhirat ^^

Teenager Housemaid said...

amin..:)

nice sharing..:)
khutbah malam jumaat? i like it! :D

cinta siswi said...

thanx for sharing dear.. :)

NAL said...

Thanks for sharing SKL..

mirmashi said...

suka laa khutbah malam jumaat . hehe . btw , setuju . manusia nie dah tahutp selalu buat2 x tahu . mudah sgt terleka dgn nikmat dunia >.<

eeiyss said...

sangat bermanfaat~

akuamir said...

bagus la dah ade stok2 alim,, haha,, :D

muke pon mesti muke nasyid,, ^_^

Sarah Mohd Saleh said...

tkt sgt kite nih leka.kalau tak dijaga,nanti aku terjelepok ke lembah hinaa.haihhhhh..minx2 dijauhkannnnn.btw its a good entry!

Ruby Mahabbah Fillah said...

nice sharing dear..

xper update yaa selalu ilmu2 mcm nie..

seramai mana yg baca..InsyaAllah peroleh pahala..

yg pntg hati ikhlas krn Allah :)

si kiut lavender said...

iqa :

yup..saling nak baiki diri...ckup2lah kejaq dunia..dah puas kowt

si kiut lavender said...

nuru:
ya..InsyaAllah..moga2 begitu...moga awak kamu dia dan mereka smua dpat kebahagian di akhirat

si kiut lavender said...

teenage:

heh!..kita p0mpuan xleh nak g join dgr khutbah jumaat jadi malam jumaat nih SKL nakla khutbah sket2..kekeke

si kiut lavender said...

cinta dan nal:

most welcome dear

si kiut lavender said...

mirmashi:L

terlalu takjub dgn dunia mcam tulah...haish

si kiut lavender said...

eeiys:

erk..hehe..tq2

benda nih kena kongsi kowt

si kiut lavender said...

akuamir:

muka nasyid?

heh!jauh sangkaanmu itu..huhu

si kiut lavender said...

sarah:
sentiasa ingatkan diri..InsyaAllah..kalau hati sentiasa ada rsa takut,dirimu akan dijauhkan dgn perkara2 tersebut

si kiut lavender said...

ruby:

juz suka2 nak share apa yg terasa di hati dan fikiran

El-Janna said...

bgusnya... suka entry nii

sabry oppa said...

nice entry ")

suha said...

thankss for sharing good entry. lama tak jenguk skl. hehe :)

aku HaniAsyira said...

bagus aper saling ingat mengingati.. heee~~~

Lady Emilya said...

kita wajib utk saling menashihati ^^

CekbOlat-bOlat said...

tengs atas pringatan.. syahdu je bace.. hurmm *tacing jap

::WafaIrdina:: said...

jgnlah hati kita dibutakan dengan nikmat dunia
sama2 menjaga hati kita wlpn payah
:')

O CIKTEDDY said...

thanks ats peringatan ini..much thanks!

pss::maaf cik lame x singgah sni..busy la katakan..jgn marah aw!hehe

LadyBird said...

terima kasih atas khutbah ini..

memberi ingatan pd diri ini..

smg diri ini tidak buta.. :(.. ameeennn...

EyqaLuvender said...

entry yg bagus utk muhasabahkan diri...kdg2 terlupa sbb bz...huhu

zureen said...

lama tak jenguk sini :) selalu jadi silent reader je. heee

LadyBird said...

salam dik, akak kafgumlah dengan khutbah ni.. akak x mampu menulis sebegini rupa..

mantap dik.. terkesan kat hati akak.. subhanallah..

saya suka saya suka (bc macam dlm cite upin ipin)

si kiut lavender said...

el jannah :

thanks...:)

sabry:

heee...:D

si kiut lavender said...

suha:

itulah..lama xnampak dya kat sni..hehe

si kiut lavender said...

hani:

arap2 diterima oleh semua..:)

si kiut lavender said...

lady:

wajib

tapi penerimaan org buat kita rasa kerdil utk bersuara

si kiut lavender said...

cekbolat:

heheh...touching jup ja ekk...:)

si kiut lavender said...

wafa:

moga hati kita dibuka utk menghayati nikmatNya

si kiut lavender said...

ct:

heheh...xpa2..faham aja..>:)

si kiut lavender said...

eyqa:

hrap2 lupa hanya utk sekejup bukan selamanya..:D

si kiut lavender said...

zureen:

kenapalah perlu jadik silent reader je nih..hehehe

si kiut lavender said...

lady:

sya hanyalah insan biasa..hehhe....tulis apa yg dibaca, tahu dan diubahsuai ikut kefahaman

ctk said...

thank 4 sharing....semoga rmai yang sedar akan kebesaranNya dan sentiasa tunduk kepadaNya :)